NO HUMAN IS AN ISLAND

Sitter och läser i min psykologi bok och stöter på några extremt olustiga meningar "... han känner en väldig lättnad och vid middagen berättar han alltihop och ber sina barn och sin fru om ursäkt för gårdagens utbrott. På natten är Kurt tillsammans med sin fru och allting är då åter väl". När jag läser dessa meningar så mår jag fysiskt illa. Hur kan man i en undervisningsbok skriva på ett sådant nedvärderande sätt om kvinnor? Som om varje kvinna glatt och nöjt skulle hoppa i säng med sin man för att han, så trevligt efter ett litet raseri-utbrott, ber om förlåtelse. Tacka vet jag fan för att det inte är så!
  
Någonting som verkligen stör mig, och som förhoppningsvis alltid kommer att göra det, är faktumet att kvinnan alltid är den som står i underläge mannen. Vare sig det handlar om religion, politik, kulturer eller arbeten, så är det kvinnan, som enligt mannen, besitter egenskaper som svaghet och oförstånd . Jag menar absolut inte att alla män har dessa egenskaper, men tyder inte dessa påståenden mer på att det är mannen som är oförståndig och svag, som inte inser att vi kvinnor idag på 2000-talet, är minst lika kappabla till att göra var mans jobb? Och som en del män tror, bara laga mat och föda massa barn ?

Jag skulle kunna sätta så mycket pengar på att jag som tjej, slår massa killar i "manliga-uppgifter" . Jag förstår inte hur detta eviga snack kan fortsätta att pågå? Vi lever i ständig utveckling, allt i vår omgivning blir modernare för var dag som går, men självklart inte synen på kvinnor . Jag tänker inte låta det vara på det här sättet .
Jag är kvinna och stolt! Ingen man ska någonsin få mig att tro annat. 

 
I will bring peace to the world . I'll try at least .


Kommentarer
Postat av: kajsa

PEACE!

2010-02-12 @ 16:38:41
URL: http://wordsanddesires.blogg.se/
Postat av: WILLPAJ

hej rebecca, kan du inte ta nån bild på din bror ? Han som e så snyyyygggg!!?`

2010-02-15 @ 18:30:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0